Det är viktigt att veta vart man vill för att komma dit.
Om vi leker med tanken att du ska gå ut på en promenad och du inte vet vart du är på väg, då är det inte heller helt ovanligt att du går vilse.
Ibland kanske man inte vill ha en speciell plats att gå till, kanske är målet i sig att utforska och faktiskt gå lite vilse för att upptäcka nya platser. Det kan också vara ett bra mål, men det är inte vad detta inlägget kommer att handla om.
Om vi nu istället tänker oss att du vet ditt slutmål. Du ska gå hem till en kompis för att ni ska laga middag tillsammans, men du vet inte riktigt hur du ska hitta dit. Då tar själva ditvägen mycket längre tid än vad hemvägen tar, du kanske går fel några gånger innan du vet den rätta vägen.
Vad vill jag då ha sagt med detta?
Det är viktigt att veta vart man vill för att komma dit. Du måste sätta upp mål. Framförallt måste du sätta upp mål tillsammans med din personal. Dina anställda måste ha tydliga mål som de kan jobba efter. Är målen stora måste de dessutom innehålla delmål, annars kommer din personal att villa bort sig på vägen dit.