Dags att prioritera ledighet!
Från och med lördag har jag bestämt mig för att ta ledighet från jobb och företag. Minst sagt en helt annan utmaning att ta ledighet som egenföretagare än vad det var när jag var anställd. Missförstå mig inte, det var svårt redan då, men nu är det en helt annan dimension. Det här blogginlägget är lika mycket till mig själv som till alla er 🙂1. Jag börjar känna mig mentalt trött
Shit vad mycket jag har lärt mig under hösten. Min utvecklingskurva har varit enorm! Och det är så himla roligt, det är verkligen det jag brinner för, utveckling. Allt kommer dock med ett pris och det är att jag börjar känna mig trött. Absolut inte trött på utveckling, men jag känner mentalt att jag behöver få andrum för att kunna ta in mer. Det är väldigt viktigt att lyssna på den signalen. Dessutom blir det kontraproduktivt att inte lyssna- om jag ändå inte orkar tar in mer ödslar jag bara tid på att försöka lära mig nya saker. Det är varken fel på dig eller på mig för att vi behöver vila. Det är snarare riktigt mänskligt och är någonting vi behöver acceptera för att må bra, även på sikt.
2. Lyssna på Benoit Hamon vid Frankrikes nationalförsamling
Ett gott exempel kommer från frankrike. Under 2016 blev det förbjudet för företag som har mer än 50 personer anställda att skicka arbetsmejl på helgen och under sin semester. “Alla studier visar att det är mycket mer jobbrelaterad stress i dag jämfört med förut, och att stressen är konstant. Anställda lämnar fysiskt kontoret men de lämnar inte jobbet. De är fortfarande fast som med ett elektroniskt koppel, som en hund. Sms:en, meddelanden, mejlen. Till slut bryter man ihop, säger Benoit Hamon vid Frankrikes nationalförsamling till BBC.”
3. Ledighet- semesterlagen finns till av en anledning
Känner du igen meningen “Jag är på semester, men jag tittar sporadiskt på min mejl”. En riktigt dålig mening om du frågar mig. När du är på semester så är du på semester. Då ska du inte titta på din mejl sporadiskt, du ska inte titta på den alls. Det är över 40% som kollar på sin mejl flera gånger under veckan även på semestern. Det är viktigt att komma ihåg att du inte har något ansvar gentemot din arbetsgivare att vara uppkopplad när du har semester. Och inte får du betalt för det heller.
Själva innebörden att ha semester är just att ha semester. Du ska vila för att må bra. Då ska du inte göra någonting som är arbetsrelaterat. Om du är uppdaterad på din mejl och telefon är du inte ledig och du får inte din nödvändiga återhämtning. Kom ihåg att semesterlagen finns till av den anledning. Den är till för att anställda inte ska slita ut sig. Semesterlagen gäller för alla anställda, oavsett yrke eller befattning.
Konkreta tips till dig om du är anställd:
- Du och din chef behöver planera i god tid för din ledighet. Lämna in önskemål, förhandla och bestäm därefter när du ska vara ledig.
- Se till att det finns en tydlig semesterpolicy på ditt jobb. Du som arbetstagare behöver veta vad som gäller. Finns det inte det kan du hjälpa din chef genom att påminna hen om att detta är viktigt.
- Diskutera policyn. Bara för att det finns en policy innebär det inte att den följs. Försök därför att prata om vad som gäller innan semestertiderna börjar.
- Skriv tydligt i ditt automatiska svar att du är på semester. Skriv också vilka de kan ta kontakt med i ditt ställe. I ditt autosvar så kan du också skriva att du är tillbaka på jobbet en dag senare än vad du faktiskt är. Då kan du komma tillbaka till jobbet i lugn och ro.
Jag önskar dig en riktigt God Jul och Gott Nytt År! Hoppas att du, precis som jag, tar ledighet och faktiskt ä HELT ledig 🙂
Vad tycker du?
Om du har några frågor, funderingar eller bara vill säga ”hej” så når du mig alltid på anna@ledarskaphalsa.se
Jag har passion för din utveckling!
//Anna