Från och med denna vecka går Ung Omsorg in i en intensiv period, fram tills mitten på juni har vi verkligen en stor arbetstopp. Vi kommer att starta upp på en rad nya boenden i Stockholms kommun- KUL 😀
Detta innebär dock att jag kommer att behöva jobba långt över vad som är standard. Det är ett arbetssätt som passar mig som person bra, jag känner mig riktigt taggad och motiverad. Det passar mig fint att jobba mer intensivt ibland för att sedan kunna vara mer ledig efter det.
Problemet med detta är att det tar mycket energi att hela tiden köra ”i en extra växel”. Jag skulle aldrig klara av att jobba såhär intensivt under ett helt år.
Problemet blir när arbetsgivaren upptäcker att personalen faktiskt kan jobba hårdare och mer intensivt och börjar förvänta sig detta i det dagliga arbetet. Det är superfarligt, men ligger nära till hands. Personer som producerar med och snabbare är alla chefers dröm. Det är dock viktigt att tänka på att bara för att personalen tidvis kan vara högpresterande innebär det inte att jag som chef kan eller ska begär att det är så hela tiden.
Som chef kanske man tänker ”Oj, är det såhär mycket min personal kan prestera?! Har de gått och underpresterat innan? Det är klart att de alltid ska utföra sitt max på jobbet. Om de jobbar på såhär bra så kan vi kanske till och med kan klara oss med en mindre person. Då kan jag spara in mycket pengar!”
Jag påstår att du skjuter dig själv i foten genom att tänka för kortsiktigt. Ja, personalen kan prestera på topp när det verkligen gäller, men håller arbetstoppen i sig för länge kommer de istället börja underprestera. Ingen orkar högprestera under längre tid. Det är farligt att tro något annat. Gör du arbetstoppar till det normala kommer sjukskrivningarna att börja öka markant. Du kommer att utbränd personal och personer kommer till och med sluta eftersom de inte orkar med att utföra alla sina arbetsuppgifter.
Jag tycker inte att man ska vara rädd för att begära det lilla extra av sin personal när det verkligen behövs. Är det rätt kultur i organisationen kommer de anställda troligtvis till och med vilja hjälpa till. De tycker om sin organisation och vill bidra till största möjliga utveckling. Detta är någonting som du som chef ska känna tacksamhet över och inte börja utnyttja.
Tar du hand om din personal så kommer din personal att ta hand om organisationen!