Min kollega Arvid uttryckte i veckan ”varje bra, modern chef, behöver vara en hälsocoach”. Detta var efter ett samtal som jag hade med en av våra anställda. Hen var nära till att bli utbränd och mådde inte speciellt bra.
Arvids uttalande var ganska kaxigt och väldigt i tiden.
Jag upplever att det just nu pågår en diskussion gällande till vilken nivå chefen faktiskt har ansvar för sin personals välmående. Tankar som ”när räcker det egentligen?” och ”individen måste ju faktiskt själv ta ansvar” är vanligt förekommande.
Personligen så förstår jag inte riktigt resonemanget, vilken chef vill inte att personalen ska må bra? Att vara chef och att vara ledare handlar om att främja goda resultat. Hur personalen mår har en direktpåverkan på arbetsresultatet. Givetvis kan du som arbetsgivare endast bestämma/påverka tiden på jobbet. Vad din personal gör utanför jobbet är dennes ensak. Det innebär ju dock inte att vad din personal gör utanför jobbet inte kommer att påverka arbetsprestationen.
Vi kan utgå från samtalet jag hade med min anställde. Denne älskar att vara aktiv, vill gärna arbeta mer än 100% för att det känns engagerande och vill involvera sig själv i många projekt utanför arbetstid. På frågan ”varför” hen hade tagit på sig så mycket utanför arbetet var enkel ”jag tänkte mig inte för, jag insåg inte att det skulle bli så mycket”. Då tycker jag att det är mitt ansvar att gå in och prata med medarbetaren om vikten av att kunna planera, att inse vad som är viktigt, hur en ska tänka gällande dygnsvila och vad som händer om man inte avsätter tid för återhämtning.
Att föra samtal om välmående, stress och hälsa borde vara någonting som ingår i vardagssnacket. Det är inte någonting som ska sparas till när sjukskrivningarna börjar ramla in.
En annan väldigt positiv trend tycker jag är att det är ”inne” att inte arbeta övertid. Nu är det status att faktiskt kunna gå hem kl 17 varje dag. För några år sedan gav uttalanden som ”jag var tvungen att stanna kvar till efter midnatt igår för att få klart projektet” högstatus. Nu tycker jag snarare att det får en motsatt effekt. Att kunna planera sina projekt så att hen kan gå hem till utsatt tid varje dag, det är coolt!
Svaret på frågan ”behöver chefen vara en hälsocoach?” borde alltså svaret vara JA!
Vad tycker du?
Om du har några frågor, funderingar eller bara vill säga ”hej” så når du mig alltid på anna@ledarskaphalsa.se
Jag har passion för din utveckling!
//Anna
Du har så rätt
Tack 🙂
Bra vardagsreflektion! Om chefen inte har kunskapen/förståelsen att vara en hälsocoach kan man alltid hoppas att hen föregår med gott exempel, dvs. tar hand om sin egen hälsa utan att lägga över allt sitt eget arbete på andra för att få utrymme till välmående.
Avslutningsvis, ”glöm inte bort att du är din viktigaste klient!”
Allt gott,
Fredrik
Hej Fredrik!
Tack för dina tankar 🙂
Och håller med- jobbar hela tiden på att inte glömma bort att ”jag är min viktigaste klient”.