Ett inlägg för dig som är nyfiken på detaljer kring att driva eget företag
I det här inlägget fokuserar jag på detaljer kring mina upplevelser av att ha eget företag. Min förhoppning är att du ska få än mer insikt om vad det kan innebära att driva eget företag, samt få tips och råd som du kan överföra på ditt eget företagande.I förra veckans inlägg gav jag en översiktlig bild om hur jag upplevt mitt första år med eget företag. Jag berättade bland annat om arbetsflödet som skiftade under året, men fokus var framförallt på mina tankar och känslor kring att driva eget företag. I det här inlägget går jag istället igenom områdena: ekonomi, samarbeten, ROI, sälj, prissättning, vikten av att tänka större samt hur att ha eget företag är en livsstil. Som vanligt försöker jag vara så öppen som möjligt och dela med mig av råd och tips utifrån mina erfarenheter.
Ekonomi med nystartat eget företag
Det tar mellan 6-24 månader innan du kan vänta dig att kunna ta ut en lön
Startar du eget företag kommer du troligtvis få en ändrad ekonomi till en början och ett bra tag framöver. Såvida du inte hittar ett riktigt bra hål i marknaden och får investerare på direkten kommer det ta tid att etablera ditt företag. Ta mig som bland annat sysslar med coaching, hur många coacher finns det inte i världen? Marknaden har snarare ett överflöd på coacher och ur rent affärsmässigt perspektiv är det osmart att starta eget företag som coach (endast 6% av alla coacher kan försörja sig på sin coachverksamhet…!) Det innebär att jag inte kan räkna med att plocka ut en lön på ungefär 6–24 månader beroende på hur skicklig jag är på sälj och marknadsföring.
Du behöver ha en plan
Det här innebär att du behöver ha en plan för hur du ska klara din privatekonomi minst 12 månader framåt. Har du inte koll på dina utgifter är det hög tid att skaffa det och därefter göra en budget. Personligen har jag klarat min privata ekonomi genom en kombination av extrajobb hos Friskis och Svettis, lite sparade pengar, samt kunnat ta ut små uttag från mitt eget företag.
Din livsstil behöver troligtvis ändras
Någonting många inte tänker på är att din privata livsstil också antagligen behöver förändras (såvida du inte har väldigt mycket sparande pengar att leva på). För egen del har det inneburit knepiga sociala situationer. Exempelvis har jag en kompis som snart ska ha möhippa. Det har jag egentligen inte råd med, men vill såklart gärna vara med. Andra exempel är att det är svårt att äta middag och lunch ute, vilket gör det svårare att umgås med mina vänner eftersom jag lever i en krets där att äta ute eller ta hämmat är mer standard än att laga mat.
Tänk till på förhand hur du ska göra här och träna dig på att vara öppen och ärlig med din situation. Personligen tycker jag det fortfarande tar emot att säga ”tyvärr jag har inte råd” och även om mina vänner är mycket förstående!!! så är det lätt att glömma bort/ inte tänka på mina ändrade ekonomisk situation när det väl kommer till kritan.
Har du en partner är det viktigt att ni tillsammans diskuterar hur ni ska leva era liv. Din partners ekonomi kommer troligtvis också påverkas av att du startar eget företag.
Du kan ju ta det på företaget
Haha den här repliken har jag hört många gånger! Det kan innebära allt ifrån att köpa en dator, gå en utbildning eller teckna ett gymkort. Och det är sant, allt detta går att göra avdrag för. Men om det inte finns några pengar i företaget, hur gör en då? Det är intressant hur många som verkar tro att pengar helt magiskt dyker upp och finns i företaget och att det bara är att ”köpa på” eftersom du ju faktiskt kan ta det på företaget. Just det här har jag inga tips kring, jag tycker bara det är roligt vilken bild människor verkar ha kring att driva eget. Det går inte alltid att ta saker och tjänster på företaget- för det har inga pengar, speciellt inte om du precis är i början på din företagsresa.
Samarbeten
Under året har jag haft en del större samarbeten på gång. Inte ett ända har gått vägen. Det säger en del. Samarbeten är otroligt svårt att få till på ett bra sätt. Alla parter behöver vilja ungefär samma sak, ha gemensamma långsiktiga visioner och dessutom vara villiga att lägga in ungefär lika mycket tid, energi och faktiska pengar för att det ska fungera.
Jag vill vara mycket tydlig med att samtliga påtänkta samarbetspartners och jag har en god relation, vi skildes åt som vänner. Jag tror verkligen på samarbeten och skulle gärna få till fler. Tillsammans är vi starka och kan åstadkomma mycket mer som grupp än som enskild företagare. Men. Att påbörja processen med en eventuell samarbetspartner, ta fram material, föra diskussioner och bolla fram och tillbaka tar både tid och energi.
Så mina tips är:
- Alla behöver vara helt öppna och transparenta från början
- Det är viktigt att ingen lovar mer än vad de kan hålla
- Gå in med rätt mindset, lagom hoppfull skulle jag säga är bäst. Det är en fin balansgång mellan att vara realistiskt och samtidigt gå in med höga förhoppningar
- Ta den tid som behövs för att komma fram till ett beslut, vissa saker kan inte skyndas på
- Lita på din magkänsla. Säger den att någonting är för bra för att vara sant är det också troligtvis det.
- Fundera på om du verkligen har tid för den här processen just nu. Även om det är ett lovande samarbete kommer processen att ta tid från annat
Minisamarbeten som har gått vägen
Under året har jag dock haft mindre samarbeten som har fungerat jättebra! Jag tänker framförallt på att jag har gjort olika takeovers på diverse instagram konton och har själv haft några takeovers på mitt konto. Jag har även gästbloggat på några olika bloggar och medverkade i två podavsnitt. Superkul tycker jag!
Har du eget företag och skulle vilja samarbeta med mig på något sätt, stort som litet får du gärna ta kontakt med mig 😊 Jag ser fram emot fler samarbeten under året!
ROI: return on investment
Return on investment handlar om relationen mellan hur mycket tid/kraft/pengar du lägger in och hur mycket du får tillbaka. Det är ett område jag har funderat mycket på under året och som jag kommer fortsätta att experimentera med. Eftersom min tid inte finns i överflöd och det finns så mycket jag skulle kunna göra är det extremt viktigt att jag väljer aktiviteter som ger någonting tillbaka.
Det här är centrala frågor för i princip alla (även för dig som inte har eget företag):
”Vilka aktiviteter ska jag investera min tid i…?”
”Kommer den här aktiviteten ge utdelning…?”
Vi behöver alla vara noga med vad vi väljer att lägga vår tid på. Speciellt du som har eget företag.
Ett område jag har funderat mycket på är instagram. Det tar tid, jag uppskattar att jag lätt kan lägga 25% av min arbetstid här. Lägger jag så mycket tid förväntar jag mig att få något tillbaka och i ärlighetens namn är det högst tveksamt om det är väl investerad tid. Jag skulle kunna göra andra aktiviteter som antagligen mynnar ut i mycket större ROI (rent ekonomiskt alltså).
Men. Efter reflektion och funderande har jag landat i att det är värt för mig att lägga så mycket tid på instagram. För jag tycker det är roligt! Jag tycker om att bidra och dela med mig. Nu ser jag instagram som mitt sätt att ge tillbaka till världen. Förhoppningsvis kommer det även öka mitt sälj, men det är inte mitt primära mål. Instagram är ett sätt för mig att hjälpa till och bidra till människors utveckling. Och det känns bra i min själ att bjuda på det! Följer du mig inte redan, hittar du mitt konto här 😊
Har du eget företag behöver du kunna i princip allting
Eftersom jag är helt själv i mitt företag behöver jag kunna det mesta. Jag behöver vara IT support, ekonom, säljare, marknadsförare, layotare, skribent, ledare och kunna juridik. Jag behöver göra min egen hemsida, skriva artiklar, hitta snygga bilder och sätta ihop ett kollage, förstå hur jag sätter upp en betalannons, bokföra, skicka fakturor, sätta upp företagsmejl, ringa säljsamtal, vara coach, vara ledare, föreläsa, utföra konsultuppdrag, skriva avtal, ladda ner olika fonter….. ja tro mig. Listan blir väldigt lång.
Mindre tid till det som du verkligen är bra på
Det här innebär också att du kommer lägga mindre tid på det som du verkligen är bra på och tycker är roligt. Exempelvis är jag riktigt bra på att jobba med människor och verksamheters utveckling. Det gör jag just nu i långt mycket mindre grad nu än vad jag gjorde som anställd chef. Det här tycker jag är viktigt att förstå om du funderar på att starta företag! Om du startar eget företag endast för att du vill jobba med det som du är bra på och tycker är roligt tycker jag du starkt ska överväga att inte göra det. Det finns troligtvis andra vägar att gå och en anställning kan vara bättre.
Tips från mig:
Så snart det är möjligt ta hjälp! Jag vet att det inte går i början eftersom du inte har några pengar på kontot, men när det börjar trilla in pengar ta hjälp! Personligen har jag prioriterat olika tjänster och utbildning istället för att ta ut lön och det känns än i dag helt rätt. Det som äter upp din energi och tid ska du så snart som möjligt ge i uppdrag till någon annan att göra så att du kan fokusera på det du är bra på.
Sälj och eget företag
Sälj har varit min tuffaste bit och jag har kämpat med att komma över en enorm tröskel. Oj, oj, oj vad jag många gånger har sagt till mig själv och sagt till andra: ”jag är ingen säljare”. Det där har jag verkligen fått jobba med och det är någonting jag behöver fortsätta att jobba på.
För att komma runt detta har jag behövt förändra bilden av vad en säljare är. Tidigare tyckte jag att en säljare var en sådan där jobbig person som kom och knackade på dörren och frågade om jag skulle köpa en dammsugare för 30000kr.
Givetvis kommer jag aldrig bli en säljare om bilden av att vara säljare är en jobbig person. Jag vill liksom inte vara en jobbig person. Precis som så många andra vill jag bli omtyckt. För att lyckas med mitt sälj behöver jag därför börja med att omdefiniera vad det innebär att vara en säljare.
Sakta men säkert börjar min bild av vad det faktiskt innebär att sälja förändras:
Det jag gör och det jag kan är genuint någonting som jag tror på. Jag vet att jag kan hjälpa människor bli bättre på självledarskap, få en bättre hälsa och nå sina mål. Varför skulle jag inte vilja berätta om detta då? Att sälja för mig nu innebär att jag är öppen och ärlig med vad jag kan och hur jag kan hjälpa till. Och det tycker jag känns fint, jag har ingen ond baktanke, jag försöker inte sälja något skit som en person egentligen inte behöver. Det jag erbjuder kan faktiskt förändra och påverka en människas liv till det bättre!
Den här insikten hjälper mig mycket, det känns inte längre fult att ”sälja”.
Att sälja är stommen i eget företag
Såhär är det: kan du inte sälja får du inte in några pengar på kontot och då kommer ditt företag inte att överleva. Om det är någonting du verkligen behöver satsa på som nystartad företagare så är det just sälj.
Tips:
- Var så tydlig du bara kan med vad du gör. Det ska vara lätt att förstå när en ska ta kontakt med dig
- Var inte rädd för att berätta vad du gör. Berätta för alla du känner och posta inlägg på de kanalerna du vill vara synlig på
- Skriv en lista på människor att ta kontakt med. Sätt dig ner och skriv en lista på vilka människor du har i ditt kontaktnät som du skulle vilja boka en träff med. Syftet med ert möte är att ge en större inblick i vad du kan. Se det inte som ett säljsamtal utan mer som ett informativt samtal.
- Våga be om tips på människor att ta kontakt med. Exempelvis kan du skicka ut ett mejl där det står något liknande: ”Hej! Som du säkert vet har jag startat XXXX och det här gör jag XXXX. Känner du någon som skulle ha behov av mina tjänster/min produkt skulle jag bli oerhört tacksam om du kunde tipsa om mig.”
- När du tar kontakt med okända människor så se vilket värde du kan addera på direkten i den kontakten. Exempelvis har jag skrivit en minibok som jag kommer skicka med när jag tar kontakt med nya intressanta verksamheter. Då har jag adderat ett värde i min första kontakt och ber inte ”bara om en träff”.
Långsiktighet
Jag tror på långsiktigt sälj och det är även därför det tar ett bra tag att få företaget i rullning. Låt mig ta ett exempel på hur lång tid ett sälj kan ta:
För 1,5 år sedan var jag på en konferens för kvinnliga företagare: Wonder Woman. På den konferensen fanns en föreläsare jag tyckte var intressant. Hon var VD för ett företag, så jag tog kontakt med henne och vi sågs för ett möte. Under mötet bollade vi vad jag skulle kunna hjälpa till med och efteråt skickade jag ett förslag. På grund av hennes företags situation var det inte läge just då och det blev alltså inget konkret uppdrag. Nu 1,5 år senare skickade jag in en offert på ett föreläsningsuppdrag till en byrå som är förmedlare av föreläsningsuppdrag. Det visade sig att deras kund var just det företaget jag hade träffat för 1,5 år sedan. VD:n kom ihåg mig och eftersom jag hade gjort ett gott intryck när vi träffades valde de att anlita mig för uppdraget.
Så när du känner att ditt sälj inte ger någonting vill jag säga att:
”ja, så kanske det är för stunden. Men du vet aldrig när du får lön för mödan. Ledtider kan vara väldigt långa. Försök att träffa mycket människor och berätta om vad du gör. För eller senare kommer det ge resultat!”
Prissättning och eget företag
Jag vet inte hur många jag har diskuterat pris med och…. det är bra att prata pris med många! De allra flesta tycker att det här är riktigt klurigt. Det finns ingen universalregel för hur du ska sätta pris, det beror på tillgång och efterfrågan, vart du befinner dig geografiskt, vilket som är ditt område och vilka marknadspriser som finns. Med det sagt så vill jag dela med mig av vad jag har kommit fram till:
Tips för prissättning:
- Det är svårt att ha hög kvalité på en vara/tjänst och samtidigt ta ett väldigt lågt pris. Säljer du någonting som är högkvalitativt ska det också synas på priset. Tar du för lågt pris kommer dina kunder tycka att det är märkligt.
- Om du säljer tjänster som jag gör så ska du verkligen inte ta för lite betalt. Om du vill ha något hum om var du ska ligga kan jag ge dig ett snabbt förslag. Vill du kunna ta ut en lön på ca 35000kr brutto, utbilda dig under året, ha semester, vara sjuk ibland, spara inför din pension samt ha andra normala utgifter behöver ditt timpris ligga på ungefär 850kr ex moms (baserat på att du fakturerar 20 timmar/vecka under samtliga veckor på året).
- Vilken servicegrad har du på dina tjänster? Ett exempel: när jag hyrde mitt coachrum förra året satt jag i ett hus där det bara var psykologer. En normal session hos psykologerna varade 45 min och i det ingick ingen mejlåterkoppling eller stöd mellan gångerna. Jag som coach däremot erbjuder samtal mellan 45-75 min för att kunna ha en viss flexibilitet utifrån samtalen, jag följer upp via mejl och jag finns tillgänglig via gångerna. Tycker ni då att jag borde ha samma pris som psykologerna i huset?
Ett annat exempel: du säljer varor som är handgjorda och där du har full insyn i hela produktionskedjan. Du lägger ner tid för att researcha att det verkligen blir rätt. Din kollega säljer mainstreamvaror som en kan få tag på lätt och din kollega har inte speciellt stor koll på hur tillverkningsprocessen ser ut. Hen köper in från en grossist och tänker inte så mycket mer på det. Tycker du att du borde ta samma pris som din kollega?
- I takt med att du får goda resultat och verkligen börja känna inombords att du är bra på det du gör är det lättare att höja priserna. Personligen har jag gått från 750kr/samtalet till 1200kr/samtalet när det kommer till coaching för privatpersoner. Men det har varit en inre resa. För ett år sedan hade jag inte varit bekväm med att ta betalt 1200kr/samtalet. Idag känns det helt rätt, jag vet vilken kvalité jag ger och vilka resultat jag brukar få.
- Fundera på hur många som får värde av din produkt/din tjänst. Ju fler personer som får värde desto högre pris ska du ta. Exempelvis coachar jag en högre chef är mitt pris 4000kr ex moms för ett samtal. Det beror på att det är många fler personer som kommer till gagn av hens coaching. Om hen blir en bättre ledare kommer bättre resultat skapas i hela organisationen vilket på sikt gör att organisationen går med mer vinst. Det går snabbt att räkna ut att mitt timpris på 4000kr är en låg investering för ett företag.
Go bold or go home
Att fastna i att tänka litet och inte våga tänka stort tror jag är vanligt för många (även för mig!) och det gör att vi inte når upp till vår fulla potential. Är vi småföretagare gör vi affärer med andra småföretagare, vi har låga priser, vi vågar inte expandera, vi vågar inte gå utanför vår egen lilla krets, vi vågar inte ta kontakt med de riktigt stora kunderna.
Personligen började jag tänka större för ca sex månader och det är så frigörande! Helt plötsligt är hela världen min marknad. Och jag har faktiskt en idé kring ett koncept som är riktat till Asienmarknaden. Det är ett stort projekt som skulle kunna hjälpa många människor, skapa mer möten mellan länder och dessutom generera pengar. Än sålänge är detta endast på idéstadiet- vi får se om jag börjar jobba mer aktivt med det under året. Men att ens tänka tanken, att kunna bedriva verksamhet med Asien som bas är stort för mig. Och jag vill inspirera andra till att också börja tänka större! Våga drömma, våga se din egen potential, våga tro på dig själv och våga satsa- det kommer ge dig bättre resultat!
Kollegor och bollplank
Någonting jag verkligen har saknat under året är att ha kollegor nära tillhands som kan ge den där vardagliga feedbacken. Exempelvis att kunna be en kollega läsa igenom ett mejl och komma med förslag på ändringar, bolla ett kommande samtal, eller för all del gå igenom strukturen för ett möte.
Driver du bolag ensam kommer den här dagliga feedbacken inte finnas till hands, är ni två eller flera delägare kan ni ta hjälp av varandra och det måste vara guldvärt!
För att vara tydlig: det kan vara ganska ensamt att driva företag själv. De naturliga fikapauserna finns inte och många luncher äter man själv. Många företagare sitter dessutom hemma och jobbar och då blir det verkligen isolerat (vilket verkar passa många, men för mig passar det inte alls…)
Tips:
- Hitta co-working spaces. Det finns många hubbar och mötesplatser (i alla fall i Stockholm) där företagare kan samlas och jobba tillsammans
- Vill du inte betala för en skrivbordsplats finns det facebook-grupper för företagare som samlas och möts på exempelvis hotell för att jobba tillsammans
- Gå med i ett nätverk som träffas regelbundet
- Inled ett samarbete med en mentor och/eller en coach som du kan bolla olika frågor med
- Skapa en advisory board som träffas ett par gånger per år och hjälper dig att driva ditt företag framåt
- Gå med i en mastermind grupp
Att ha eget företag är verkligen en livsstil
Om det är någonting du får räkna med när du startar eget företag är att du kommer leva med ditt företag. När du bygger någonting som är ditt eget, där du får ta ansvar för allting är det svårt att ”stänga av”. Det finns hela tiden någonting mer du kan göra, någonting som ska ändras, fixas, skapas, utvecklas, skrivas, publiceras… Det är inte ovanligt att jag vaknar upp en lördagsmorgon med en massa idéer och energi kring företagandet. Men då har jag en partner som inte blir så glad. Och i det långa loppet blir jag inte heller så glad. För det är viktigt med pauser.
Många timmar under en vecka
Det här är inte en sanning, och det behöver definitivt inte bli så, men för mig har en normal arbetsvecka inneburit mellan 50-60 timmars arbete. Det är väldigt sällan det ”bara” blev 40 timmar. Och då är inte tiden jag tänker på företaget inräknat. Det beror delvis på att det är svårt att stänga av när jag har ansvaret för allting, det beror också på som jag skrev innan att jag axlar alla roller i företaget och avslutningsvis så jobbar jag cirka ett extrapass i veckan på Friskis och Svettis.
Hur blir det med hälsan då?
Jag ska inte ljuga, jag tror på att jobba hårt. Min inneboende tro är att den som är trägen den vinner, hårt arbete slår exempelvis talang i det långa loppet Och jag tror att vi människor klarar av att jobba mycket, speciellt när vi jobbar för saker vi verkligen har passion över. Men det finns gränser.
Någonting som är mycket viktigt att inse är att drivet du eget företag så är du din viktigaste resurs och ditt viktigaste verktyg. Slutar du fungera så slutar ditt företag att fungera. Därför borde det ligga i ditt högsta intresse att ta hand om dig själv genom mat, sömn och träning. Vill du läsa mer om de här tankarna har jag skrivit det här inlägget.
Mer utveckling än såhär blir det inte
Jag hade inte kunnat få större utveckling på något annat sätt just nu än att starta eget företag! Det är urjobbig, tufft, slitsamt, frustrerande och riktigt karaktärsbyggande. Att driva företag är definitivt inte för alla. Gillar du trygghet och lugn och ro skulle jag inte rekommendera att starta eget. Vill du däremot vara med om en riktigt jäkla resa, där du definitivt lär känna dig själv bättre och faktiskt får en bättre förståelse för världen, ja då säger jag: KÖR!
Vad tycker du?
Om du har några frågor, funderingar eller bara vill säga ”hej” så når du mig alltid på anna@ledarskaphalsa.se
Jag har passion för din utveckling!
//Anna